2016. október 14., péntek

A KETTŐS TÖMEGŰ LENDKERÉK sorozatunk 1. rész

Sorozatot indítunk a kettős tömegű lendkerékkel kapcsolatos információinkról.

Mi is az a kettős tömegű lendkerék? Mi a szerepe az autóban? Miért és mikor hibásodik meg?

A kettős tömegű lendkerék elszigeteli a motor rezonanciáját, csillapításával pedig csekély kuplungcsúsztatással, a nyomatékos dízeleknél is könnyedén ad rángatás-mentes elindulást.

Miért is van az autóban egyáltalán kettős tömegű lendkerék?

Nem, ez nem egy újabb (már tizenegynéhány éve tartó) lehúzás az autógyártók részéről. A modern motorokból egyre nagyobb teljesítményt próbálnak kipréselni a fejlesztők, a lehető legszerényebb emisszió és legkisebb fogyasztás mellett. A vevők eközben azt várják el, hogy az autó üzeme halkabb és rezgésmentes legyen. Lényegében ezért született meg a dupla tömegű lendkerék. A rendszer úgy működik, hogy a motor főtengelyére nem csak egy óriási tömör vaskerék kerül, hanem egy összetett szerkezet, amely a mai elvárásoknak megfelelő rezgéscsillapítást ad. Mindezt a kettős tömegű lendkerék egy jelentősebb akár a középállásától 60-60 fokos, azaz összesen 120 fokos elfordulással képes megtenni. Kézzel ellenőrizve csak jóval kisebb elmozdulás tapasztalható.
Kuplung szett cseréjekor sokszor emiatt nem tudja a szerelő pontosan megállapítani, hogy még mennyi ideig lesz a dupla tömegű lendkerék működőképes. Többször előfordul, hogy a szerelő azt mondja az ügyfélnek, hogy még jó lesz a lendkerék, elég csak a kuplung szettet kicserélni, aztán 2-3 hónap múlva bosszankodva tapasztalja a gépkocsi tulajdonosa, hogy mégis megérett a kettős tömegű lendkerék a cserére. Ilyenkor persze még egyszer ki kell fizetni a szerelési díjat, ami 30-80 ezer Ft körüli összeget tesz ki típustól és persze szerviz árszínvonaltól függően. Emellett több esetben drágább lehet külön darabonként megvenni a kuplung szettet és a dupla tömegű lendkereket, mint egy dobozban az egész szettet. A tapasztalat egyébként az, hogy használattól függően zömében 150-200 ezer kilométeres élettartamra számíthatunk a kettős tömegű lendkerék esetében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése