2016. október 27., csütörtök

3. RÉSZ

Miért és mikor hibásodik meg? Mi teszi tönkre a kettős tömegű lendkereket?

Mivel ez egy rezgéscsillapító alkatrész, logikusan a túlzott, illetve nem tervezett rezonancia teszi (idő előtt) tönkre.

Ha az elvárt élettartam előtt jelentkezik a hiba, annak jellemzően három oka lehet:
    1. egyéb, rendellenesen működő alkatrészből eredő hiba (a leggyakoribb),
    2. vezetési stílusból eredő hiba,
    3. gyártási hibából eredő probléma (a legkevésbé gyakori)

Az egyéb hibás alkatrészekből eredő rezgések okozzák leggyakrabban a korai meghibásodást. A legnagyobb terhelés nem menet közben, hanem indítózáskor jelentkezik, főként akkor, ha az önindító esetleg nem a gyárilag előírt, a motor életre keltérésére képes fordulatszámon forgatja a főtengelyt és vele a lendkereket. Ilyenkor ugyanis kenés nélkül forognak annak fogaskerekei. Bizony, akár egy rossz önindító is tönkre tudja tenni a drága kettős tömegű lendkereket, ha kitartóan indítózunk. De akár egy olyan apró hiba, mint az elkoszolódott vagy elkopott porlasztócsúcs, illetve bizonyos autók esetében a PD befecskendező-elem, ami miatt a motor – akár alig észrevehetően − egyenetlenül jár. A PD egyébként a tapasztalatok szerint a legkisebb tűrésű befecskendező-rendszer, tehát a leggyakrabban az öli meg a kettős tömegű lendkerekeket. Továbbá a chiptuning beépítése fokozza a vezetési élményt, azonban rövidíti a lendkerék élettartamát.

A rossz vezetési stílus is okozhatja a kettős tömegű lendkerék idő előtti meghibásodását. Amivel biztosan rövidítjük az élettartamát a dupla tömegű lendítőkeréknek az például a berántás, vagy a tartósan alacsony, alapjárati fordulat közeli használat, például a légkondicionálás érdekében tartósan alapjáraton ketyegtetett motorhoz csatolt kettős tömegű lendkerék is idő előtt fog meghibásodni. Igazán az alacsony fordulaton a túlzott terheléssel, pláne az ott indított padlógázas gyorsítással rövidítjük meg jelentősen az alkatrész életét. Kivégezhetjük a kuplung megégetésével is, úgy ugyanis a kettős tömegű lendkerékben lévő kenő és csillapító zsír is be fog sülni, az egység akár szétszedhetetlenül is beállhat.

Fontos tudni, hogy sem a kettős tömegű lendkeréknek, sem a befecskendező-rendszernek nem jó a kifejezetten magas fordulati használat sem, ideálisnak a dízelmotornál 2000-3000 1/perc közötti, tempóban pedig jellemzően a 120-130 km/órás tartomány tekinthető. Így nem csak azok kényszerülnek a kettős tömegű lendkerék és a kuplung szett idő előtti cseréjére, akik autójukat zömében városban használják, hanem azok is, akik autópályán 130 km/óra feletti tempóval mennek meglehetősen sokat. Igaz azonban az is, hogy egy autópályán, szinte váltás nélkül használt autóban a kuplung és a kettős tömegű lendkerék akár ezer kilométeren sem kopik annyit, mint a városi dugóban 10 kilométert araszoló. Így persze erős szórás van a kettős tömegű lendkerekek 150-200 ezer kilométeres várható élettartamában is.

A dupla tömegű lendkerék szerkezete egy megbonthatatlan, összetett, rugókkal telített alkatrész. Hiba esetén beállhat, a külső primer és a belső szekunder lendkerék egymástól elszakadhat. Búgó, daráló hang, motorrángatás egyaránt utalhat a hibájára, ami rövid időn belül a váltót, illetve a tartóbakokat is tönkreteheti.

Ami nagyon fontos, hogy csere esetén a motorhoz tartozó összes rendszer, kiemelten az önindító és a befecskendezés ellenőrizendő, nehogy idő előtt ismételten szükség legyen a mai (már nem csak dízel, hanem egyre több esetben benzines) autók egyik legdrágább alkatrészének cseréjére. Ha tehát eljön a kettős tömegű lendkerék és a kuplung szett cseréje, spórolni nem szabad rajta. A kettős tömegű lendkereket, mint felújíthatatlan alkatrészt megfelelő szakértelemmel rendelkező szerelő, megfelelő módon, az előírásoknak megfelelően, a szükséges szerszámokkal kell, hogy kicserélje. Szakbarbárok kíméljenek! Szakszerűtlen szerelés esetén előforduló, garanciálisnak hitt problémánkat el fogják utasítani és akkor lehet vitatkozni a szerelést elvégző szakival.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése